Över 130 000 Busterbåtar tillverkats sedan starten, och fortfarande servas många av de äldre modellerna. Listan med reservdelar innehåller fler än 5000 artiklar, där också mer sällsynta delar finns tillgängliga hos tillverkaren.
I regel är det enkelt att få tag på reservdelar för båtar i ungefär 10 år efter att modellen har slutat produceras, men många delar finns tillgängliga mycket längre än så. I praktiken går det fortfarande att få tag på de viktigaste reservdelar till många av de äldre Bustermodellerna.
Buster säljer inte reservdelar och tillbehör direkt. Istället vill vi hänvisa våra kunder till vårt nätverk av auktoriserade återförsäljare. Buster har fler än 110 återförsäljare i Europa, och flera av dem säljer reservdelar och tillbehör online. Hos din auktoriserade Buster-återförsäljare kan du få hjälp med den reservdel eller det tillbehör som du behöver till din båt, och där kan du också fråga om tillgängligheten på särskilda delar.
Ett brett sortiment av tillbehör, till de senaste Bustermodellerna, finns tillgängliga hos våra auktoriserade återförsäljare. De mest populära tillbehören är körkapell, hamnkapell, givarstativ för ekolod och dynsatser. Extra säten/förvaringsboxar och vattenskidbågar finns också som tillbehör till många modeller.
För sportfiskare finns en modulär uppsättning av fiskeutrustning från Buster som inkluderar fiskeplattformar, spöboxar och ett motorfäste till fören. Sportfiskepaketet kan eftermonteras på alla Buster M från 2018 och på alla Buster S från 2017, samt på alla Buster XL och XXL från 2020 och senare.
Kör- och hamnkapell finns ofta i lager hos tillverkarna för modeller som är mindre än 10 år gamla. Många tygdelar och fästanordningar, såsom dragkedjor, skenor och relingsfästen finns också som reservdelar.
Många kapelltillverkare, som MP-Venekuomu och VA-varuste i Finland, har mallar till kapell för äldre Bustermodeller från sent 70-tal och framåt. De flesta kapelltillverkare kan också reparera gamla kapell, det går till exempel att byta ut trasiga eller solblekta kapellfönster mot nya. Passa på att laga ditt kapell på hösten eller vintern, eftersom leveranstiderna oftast är längre under själva båtsäsongen.
Tillgången är väldigt bra på reservdelar till alla Busterbåtar som är tillverkade på 2000-talet. Även reservdelar till alla Buster L finns det gott om, även om den båten har funnits i modellprogrammet sedan 1994. De vanligaste reservdelarna såsom relingslister, handtag och stoppning till säten finns till och med tillgängliga för modellerna, Sun Buster och Buster RS, som började tillverkas på 80-talet.
För durkskivor gäller samma som för kapell, de finns oftast att få tag på hos tillverkaren för båtar som är mindre än 10 år gamla. För äldre båtar kan plywoodskivorna bytas ut, detta görs enklast genom att skära eller såga ut en ny durkskiva och använd den gamla skivan som mall, eller fråga efter en ritning hos din återförsäljare. Kanterna på sågade plywoodskivor behöver behandlas så att de är vattentäta innan de monteras.
Vissa återförsäljare kan också ha durkskivor på lager för de mest populära äldre båtmodellerna.
Med start från modellår 2018 är durkarna på Busterbåtar gjorda av antingen slitstark, underhållsfri komposit eller halkfri, mönstrad aluminium. Kompositskivor finns inte till äldre båtmodeller.
De vanligaste färgerna, för den övre delen av skrovsidan på Busterbåtar, finns på sprayflaskor hos tillverkaren och passar för att laga mindre skador. För större skador behövs mer färg, be en färgbutik att blanda rätt färg baserat på den färgkod som finns på originalfärgen. Den mest efterfrågade färgkoden är Buster RS orange, som har färgkod RAL 2003.
När du ska bättra på färgen på en äldre båt, så är det värt att tänka på att färgen kan ha blivit solblekt med åren, vilket kan göra att färgen då har en annan nyans än originalfärgen.
Mer information:
Aluminium är ett väldigt hållbart material, och de flesta skador kan lagas genom svetsning. Tillverkaren själv erbjuder inte reparationer, men det finns många verkstäder som lagar aluminiumskador på båtar.
De äldsta båtarna från 70- och 80-talen monterades ihop genom nitning. För att laga dessa aluminiumnitar rekommenderar vi ett 8 x 12 mm reparationskit, som finns att köpa hos våra återförsäljare.
Buster Q Smart Displays använder sig av Navionics digitala sjökort, medan C-MAP sjökort används i displayerna på äldre båtmodeller. Nya sjökort ingår i gratisuppdateringarna de första 12 månader. Uppdateringarna laddas ner direkt från Navionics eller i Buster App.
Buster Q Smart Displays är kompatibla med sjökorten, Navionics+ och Platinum+ på SD-kort.