Omistajuus: Varaosat ja lisävarusteet

Varaosat ja lisävarusteet

Buster-veneitä on valmistettu vuosien varrella yli 130 000 kappaletta ja palvelemme myös vanhojen veneiden omistajia. Varaosaluettelossamme on yli 5000 tuotetta, joiden lisäksi valmistajalta on saatavilla joitakin harvemmin kysyttyjä veneen osia. 

Veneisiin on saatavilla varaosia pääsääntöisesti kymmenen vuoden ajan mallin valmistuksen loppumisesta, mutta suurinta osaa komponenteista  merkittävästi pidempäänkin. Käytännössä siis huomattavaan osaan vanhoista Bustereista on edelleen saatavilla tärkeimpiä varaosia.

Buster ei myy varaosia ja lisätarvikkeita suoraan, vaan kuluttajia palvelevat asiantuntevat jälleenmyyjät eri puolilla maata. Jälleenmyyjiä on pelkästään Suomessa yli 20 ja osa toimittaa osia myös verkkokaupan kautta. Kaikkia osia voi tiedustella omalta Buster-kauppiaalta. Jälleenmyyjiltä saa myös tietoa erilaisten varaosien ajantasaisesta saatavuudesta. 

Buster-veneiden lisävarusteet

Uusiin ja uudehkoihin Buster-veneisiin on saatavilla laaja valikoima lisävarusteita kaikilta jälleenmyyjiltä. Suosituimpia lisävarusteita ovat ajokuomut, satamakuomut, kaikuluotaimen anturitelineet ja pehmustetyynysarjat. Moniin malleihin on saatavilla myös istuinlaatikoita ja vesihiihto- ja varustekaaria. 

Heittokalastajia varten Busterilta on saatavana modulaarinen varustesarja, johon kuuluu mm. heittotasoja, vapalaatikoita ja keulamoottoritelineitä. Kalastusvarustepaketti voidaan jälkiasentaa kaikkiin vuosimallin 2018 Buster M -versioihin sekä kaikkiin Buster S -veneisiin vuosimallista 2017 alkaen sekä Buster XL ja XXL -malleihin vuosimallista 2020 alkaen. 

Busterin kuomut, ajokuomut ja satamapeitteet

Ajokuomuja ja satamapeitteitä on saatavilla valmistajalta pääosin alle 10 vuotta vanhoihin malleihin. Varaosina saa myös lukuisia kuomujen osia ja kiinnitystarvikkeita kuten vetoketjuja, kiskosarjoja ja laitakiinnikkeitä. 

Vanhempiin Buster-malleihin aina 1970-luvun lopusta alkaen on kaavoja monilla kuomuvalmistajilla kuten MP-Venekuomulla ja VA-varusteella. Kuomuvalmistajat tarjoavat myös palveluja vanhojen kuomujen korjaamiseen ja voivat esimerkiksi vaihtaa uusia kuomujen ikkunoita rikkoutuneiden tai haalistuneiden tilalle. Kuomujen korjaukset on helpointa teettää syksyn ja talven aikana heti veneilykauden jälkeen, sillä keväällä toimitusajat voivat olla hyvin pitkiä. 

Varaosien saatavuus vanhoihin Buster-malleihin

Varaosien saatavuus 2000-luvulla valmistettuihin Buster-veneisiin on hyvä ja esimerkiksi vuodesta 1994 mallistossa olleen Buster L:n varaosia on hyvin saatavilla myös ensimmäisen mallisukupolven veneisiin. Yleisimpiä varaosia kuten törmäyskumeja, istuinten solumuovipehmusteita ja kaiteita on saatavilla jopa 1980-luvulla valmistettuihin Sun Buster ja  Buster RS -malleihin. 

Pohjavanereita on saatavilla valmistajalta pääsääntöisesti alle 10 vuotta vanhoihin mallisarjoihin. Vanhempiin veneisiin pohjavanerit voi uusia leikkaamalla tai sahauttamalla uudet pohjavanerit vanhan mallin tai piirustusten mukaan. Sahattujen vanerilevyjen reunat on syytä käsitellä vedenpitäväksi ennen levyjen asennusta paikoilleen. 

Joillakin jälleenmyyjillä voi myös olla omassa varastossa suosituimpien vanhojen mallien turkkilevyjä. 

Vuosimallista 2018 veneen sisäpohja on joko kulutuksen- ja kosteudenkestävää komposiittilevyä tai liukuestekuvioitua alumiinia. Komposiittilevyjä ei ole saatavilla vanhempiin venemalleihin.

Värit ja korjausmaalit

Yleisimpiä Buster-veneiden kyljen yläosassa eli ns. värilaidassa käytettyjä värejä on saatavana valmistajalta pieniin korjauksiin sopivissa sivellinpulloissa. Isompia korjauksia varten maaleja myyvissä liikkeissä pystytään valitsemaan tai sekoittamaan oikea värisävy alkuperäisen maalin värikoodin perusteella. Kysytyin värikoodi on Buster RS:n oranssi, jonka sävy on RAL 2003.

Vanhan veneen korjausmaalauksia tehdessä kannattaa huomioida, että uv-säteilyn vaikutuksesta värin sävy ei välttämättä vastaa enää tarkasti alkuperäistä sävyä. 

Vanhan alumiiniveneen korjaus

Alumiini on materiaalina erittäin kestävää ja useimmat vauriot pystytään korjaamaan hitsaamalla. Tehdas ei tarjoa korjausta palveluna, mutta palvelua on saatavilla lukuisilta alumiiniveneiden korjausta ja varustelua tekeviltä yrityksiltä.

Vanhimmat 1970–1980-luvulla valmistetut veneet on koottu niittaamalla. Niiden vaurioiden korjaamiseen suositamme 8 x 12 mm korjausniittisarjaa, jota on saatavilla jälleenmyyjiltä.


 

Jaa