Nyheter: Mångsidighet och god användbarhet målsättningen för Buster-planeringen

1.11.2016

Mångsidighet och god användbarhet målsättningen för Buster-planeringen

Vid planeringen av Buster-båtar respekterar man brandets DNA och gör kontrollerade förnyelser genom att lyssna till användarna. Båtkonstruktören Kai Ilmanen berättar om sitt arbete och planeringen av Buster-båtar.​ 

Vi utvecklar och förnyar Buster-modellsortimentet fortlöpande. Mitt planeringsarbete syns bl.a. i Buster S och Phantom, vilka offentliggjordes i sommar. Just nu skissar vi redan upp kommande modeller på mitt ”ritbord”.

Vid båtplaneringen är det viktigt, att båtarna fungerar möjligast bra med de nya motormodellerna. För Buster är det också viktigt, att planeringen hänger med i utvecklingen och att man kan erbjuda det nutida båtfolket moderna båtar lämpliga för 2010-talet.

På elektroniksidan är utvecklingen kontinuerlig: det bästa exemplet på detta är Buster Q-systemet, som Buster utvecklat. Det egna navigations- och infotainment-systemet stöder planeringen på ett betydande sätt, då pulpeten och ergonomin kan planeras integrerat för att lämpa sig för det egna systemet.

Trenderna: god användbarhet, prestanda och integrerad elektronik

De centrala trenderna inom båtplaneringen är nu mångsidigheten, den goda användbarheten, prestandan och elektronikens integrering. Bland materialen ökan aluminiumets popularitet fortfarande. De beboeliga utfärdsbåtarna har förlorat i popularitet och just nu föredrar man lätthanterliga och snabba förbindelsebåtar, som lämpar sig utmärkt även för nöjeskörning och fritidsanvändning över lag, tillsammans med familj och vänner.

Planeringen av en ny båtmodell startar alltid från behoven på marknaderna och kundernas önskemål. Responsen från användarna, båtförsäljarna och importörerna är ytterst viktig och beaktas.

I början av planeringen strävar man till att beskriva kraven och skissa upp vad de betyder omsatta i båtens mått och konkreta egenskaper. Med kravdefinitionen som grund besluter man om grundkonceptet, där man slår fast båten huvudmått, maskinstyrka och maximala personantal. Med denna information som bas inleder man båtmodellens grundplanering och formgivning. När planeringen framskrider blir måtten och detaljerna noggrannare, då man gör en exakt 3D-modell av båten.

Buster-båtarna planeras genom att respektera DNAn och förnya varsamt

Buster ha såsom varje starkt båtbrand ett eget DNA, som man respekterar vid planeringsarbetet. Planerarens viktigaste uppgift är att bygga upp, utveckla, upprätthålla och förnya kontrollerat båtens brand. Därvid beaktar man båtmodellens historia och formspråk, och genom att respektera dem för man framåt planeringen av nya modeller.

Det är fråga om en kontinuerlig utveckling, vars snabbhet styrs av såväl behovet av förnyelse som de i produktion varande modellernas livslängd.

Ett av Busters viktigaste värden är enkelheten att använda båten och hålla den i skick: Buster är ett bekymmerslöst val för båtfararen. Hörnstenarna i planeringen är också säkerheten, sjövärdigheten och ett bra återförsäljningsvärde. Varje Buster strävar man att göra bättre, ge den bättre en prestationsförmåga, göra den säkrare och mera lätthanterlig än tidigare.

Aluminiumbåtarnas oförlikneliga fördel är den snabba prototypen

Fortfarande ersätter ingent blyertspennan vid planeringens initialskede. Handritade perspektivbilder utgör ännu ett viktigt skede då man utreder konceptet och söker efter formerna.

Datorn utgör dock det egentliga ritbordet: 3D-simuleringen har omvälvt båtplaneringen och gjort byggandet av båtar noggrannare och effektivare. I datorn kan man simulera konstruktionernas beteende i olika förhållanden, varvid man försäkrar sig om båtens hållfasthet och säkerhet.

Behovet av prototyper har minskat på grund av 3D-simuleringens exakthet. Med en modell i naturlig storlek av hela båten eller en del av den kan man försäkra sig till exempel om inneutrymmenas funktionalitet. Den oförlikneliga fördelen med aluminiumbåtar är snabbheten med vilken man kan bygga en prototyp. I bästa fall kan man från datorskärmen komma fram till en färdig, körduglig prototyp på en vecka, vilket inte är möjligt med andra byggnadsmaterial.

Kai Ilmanen
Båtkonstruktör och formgivare

 

Kai Ilmanen

  • Naval Architect, båtkonstruktör och formgivare 

  • Arbetat över 25 år som företagare och båtkonstruktör i Finland och Italien samt nästan 20 år som båtsurveyor

  • Planerings- och formgivningsuppdrag åt ett flertal tillverkare, bl.a. Buster, Yamarin, Suvi, Terhi, Masmar, Sargo, Sailfish, Alucraft, Mobimar, Flipper och Merima

  • Största planerade farkost ett 142 meter långt hotellfartyg Sunborn Gibraltar, dessutom jakter i storleksklassen 25–65 m

  • Inom CE-certifiering IMCI:s (International Marine Certification Institute) representant i Finland i 12 år

  • Medlem i Båtbranschens Centralförbund Finnboat
Dela