![Buster Mcc and double-console Buster M2](/sites/default/files/styles/content_image_s/public/2025-02/Buster-Mcc-keskipulpetti.jpg?itok=9IvAta36)
7.2.2025
Buster breddar sitt utbud av centerkonsolbåtar genom att introducera en helt ny version av den populära Buster M-modellen. Den nya Buster Mcc kommer att presenteras för första gången på Helsingfors båtmässa i februari 2025.
Denna nya centerkonsolbåt, som tillhör den mycket populära femmetersklassen, är en utmärkt lösning både som rymlig pendlarbåt och som en mångsidig båt för sommarstället. De breda passagerna på båda sidor av konsolen gör det enkelt att röra sig ombord, och det stora, plana fördäcket erbjuder gott om utrymme för last eller två sportfiskare som vill kasta från fören.
"På kundernas begäran har vi tagit fram en större modell vid sidan av den långvariga Scc. Som centerkonsolversion är Buster M en rolig och sportig båt att köra," säger Artturi Niittynen, försäljnings- och marknadsföringschef på Buster.
Buster Mcc har en nyutvecklad centerkonsol som är betydligt större än de standardiserade en- och dubbelkonsolversionernas konsoler. Trots sin storlek är konsolen lätt och säker att röra sig runt. Den helt aluminiumkonstruerade konsolen ger vindskydd både för föraren och passageraren, medan den ergonomiska designen säkerställer en bekväm körställning, även vid stående körning. Konsolen är utrustad med ett torrt och rymligt förvaringsfack samt två mugghållare som även kan användas för att förvara mobiltelefoner.
Den rymligt designade konsolen har plats för en valfri 10-tums Buster Q smartskärm samt möjligheten att installera två extra skärmar utan att försämra sikten framåt. Tillbehör kan även monteras på räcket runt vindrutan.
"Konsolen är tillräckligt stor för att ge bra vindskydd för föraren och möjliggör installation av flera ekolod eller andra instrument sida vid sida," säger Busterns brandambassadör och sportfiskeguide Jani Ollikainen.
Istället för det stora kapellgaraget som finns i de parallella modellerna har Buster Mcc ett lättare ryggstöd, som enkelt kan lösgöras utan verktyg. Inuti ryggstödet finns ett fack för exempelvis tampar. Dessutom finns ett litet, täckt förvaringsutrymme under akterdäcket där spön och beteslådor kan förvaras.
För sportfiskare går Buster Mcc att fås med Busterns egna, praktiska trollingmotorfäste samt ett stort kastdäck i fören med gott om förvaringsutrymme under.
Buster Mcc har en maximal motoreffekt på 40 hk och når en topphastighet på cirka 27 knop. Vid den mest bränsleeffektiva marschfarten på 15–22 knop är bränsleförbrukningen endast 0,5 liter per sjömil.
Buster Mcc bygger på den stilrena och rymliga Buster M-plattformen, som även finns i en- och dubbelkonsolversioner. Tack vare aluminiumskrovet och det rötsäkra kompositgolvet är båten både hållbar och lätt att underhålla.
Bland syskonmodellerna är Buster M1 en enkel och säker stugbåt med en sidokonsol och ett öppet däck, vilket gör den idealisk för transport, lastning och fiske. Den mer välutrustade Buster M2, med dubbelkonsol, en standardmonterad mellanruta och ett valfritt akterkapell, är väl lämpad för längre sommarutflykter och som en pålitlig båt för skärgårdslivet.
Förutom Buster Mcc kommer Busters modellprogram 2025 även att omfatta den mindre centerkonsolmodellen Buster Scc, som är 4,43 meter lång och har en smal mittkonsol samt en maximal motoreffekt på 30 hk.
Buster har erbjudit centerkonsolbåtar sedan 1980-talet, då den första modellen, Big Buster CC Fish, lanserades. Storleksmässigt var den jämförbar med dagens M-modeller.