12.10.2016
Båtsäsongen i de nordiska länderna börjar lida mot sitt slut och det är tid att ställa båten i övervintringsskick. Genom att sköta höstsysslorna rätt försäkrar du dig om att båten övervintrar bra och nästa vår är det igen trevligt att inleda säsongen utan eventuella överraskningar som vintern fört med sig. Det lönar sig att kolla båtens samt motorns service- och skötselinstruktioner i användarmanualen, men här följer allmänna råd om Busterns höstservice. Tipsen ges av Marko Karilainen på Karilainen Oy i Ähtäri, Finland.
Kontrollera båtens botten och skrov. Ifall båten är målad med antifouling-färg, kolla också dess skick. Om du upptäcker brister, var beredd på att förnya färgen nästa vår. Det lönar sig inte att förnya antifouling-målningen på hösten för den kanske torkar för mycket under vintern.
Om båten har ett ekolod kolla, att givaren är hel.
Zinkanoder dvs. offeranoderna finner man på nästan alla båtar. Det är meningen att anoden korroderar och skyddar båtens viktigaste delar mot korrosion: drevet, skrovet, propellern och genomföringarnas metalldelar. Om det finns zinkanoder på båten, kolla deras skick och byt ut dem vid behov.
Rengör båten med för ändamålet lämpligt rengöringsmedel. I Buster-sortimentet finner du de rätta medlen för rengöring av såväl aluminiumskrov, glasfiberytor, vindrutor, dynor och stoppningar som sprayhooden.
Fullborda aluminiumskrovets rengöring med vårdolja. Vårservicen blir lättare då man efter hösttvätten använder oljan: bred ut ett rejält lager på aluminiumytorna och torka bort först nästa vår. Tilläggsinformation om Buster-skötselmedlen finner du här.
Torka dynorna och sprayhooden efter tvätten ordentligt och om möjligt, förvara dem i ett torrt utrymme under vintern. Ifall du lämnar sprayhooden på båten under vintern beakta, att den inte håller för snöbelastning. Försäkra dig också om att ventilationen fungerar för att sprayhooden inte under vintern skall angripas av mögel.
Kontrollera att genomföringarna, fastsättningsbultarna, givarställen och tätningarna säkert är i skick. Ifall tätningarna/tätningsmassan verkar sköra eller förhårdnade är det skäl att byta ut dem.
Lösgör båtens bottenpropp så att vattnet rinner ut ur kölsvinet. Kolla att bottenproppen är hel oh skaffa vid behov en ny. Det lönar sig att sätta bottenproppen i en liten påse och fästa den vid ratten, då finner man den lätt och kommer ihåg att sätta tillbaka den nästa vår.
Rengör självlänsarnas rör från blad och skräp t.ex. genom att skölja med en vattenslang. Lämna båtens för lite högre än aktern, för att vattnet säkert skall dräneras från kölsvinet och durken kan torka.
Kontrollera att självlänsöppningarnas klaffar är hela dvs. att de inte har spruckit, för att självlänsarna skall fungera klanderfritt.
Kontrollera att ljusmasten och lanternorna fungerar, reparera/låt repareras vid behov. Kolla att båtens lås fungerar: låses och öppnas lätt. Kontrollera att släckaren är besiktigad, besiktiga eller förnya släckaren senast under våren innan säsongstarten.
Kontrollera båtens styrsystem regelbundet: kolla att styrkabeln är till det yttre hel och olja kabeln vid behov. Ifall styrningen känns trög kan det bero på ett kabelfel och då skall man genast kontakta servicen.
Låt alltid en auktoriserad serviceverkstad serva utombordsmotorn enligt serviceprogrammet, för att motorn skall servas professionellt och sakligt. Sålunda försäkrar du dig också om att garantin gäller. De serviceåtgärder man kan utföra själv finner du i din motors manual.
Moderna motorer är ytterst känsliga för förändringar i bränslet. Kontrollera bränslefiltret tillräckligt ofta och byt det vid behov.
Tillsätt bränslestabiliseringsmedel i bränsletanken under hösten och kör ännu efter detta, för att tillsatsämnet skall gå in i motorn och stabilisera också bränslet där. Stabiliseringsmedlet förbättrar bränslets hållbarhet, men returnerar inte det redan föråldrade bränslets egenskaper. Du kan också använda alkylatbensin, som inte förändrar form vid avdunstning, inte förhartsas och har därför konstaterats vara bra för detta ändamål.
Också det separata bränslefiltret som finns i båten bör kontrolleras och vid behov bytas.
Det är bra att serva båten på hösten efter båtsäsongen, för ofta förvaras båten under vintern kallt, vilket ökar nedisningsrisken. Då båtpaketet är servat på ett sakligt sätt redan under hösten och motorn och drevet har ny olja, undviker man nedisningsrisken. Motorn skall förvaras upprätt för att allt vatten kan dräneras och regnvatten inte kommer in i t.ex. avgasröret. Märk också att till exempel att en lina som lindats runt propelleraxeln kan söndra propelleraxelns tätningar eller O-ringar, och då är det möjligt att vatten tränger in i växelhuset, fryser och spräcker hela huset.
Karilainen Oy:s och andra yrkeskunniga Buster-återförsäljares kontaktuppgifter finner du här.