22.11.2024
Vuosimallin 2025 Buster Magnum -avovenemallisto on nyt saatavilla varustettuna myös Yamahan uusimmilla, moderneilla V6-perämoottoreilla. Uuden teknologian moottorit tuovat mukanaan uutena vaihtoehtona myös täysin sähköisen ohjauksen, joka puolestaan mahdoliistaa Helm Master EX -ohjausjärjestelmän käytön yhdessä joystickin ja keulamoottorin kanssa. Tämä tekee suurten avoveneiden käsittelystä satamassa ennennäkemättömän helppoa.
Vuosimallin 2025 avo-Magnumeiden uudet moottorivaihtoehdot ovat nyt Yamahan uuden sukupolven 4,2-litraisia V6-moottoreita. Buster Magnum 2025:n suurin moottori on Yamaha F250ja Buster SuperMagnumin Yamaha F350. Tehokkaammilla moottoreilla saadaan veneiden ominaisuuksia parannettua etenkin raskaassa lastissa ja modernin moottoriteknologian ansiosta veneet ovat silti taloudellisia ajaa.
Moottorit tarjovat myös pienempiä malleja enemmän tehoa ja vääntömomenttia alhaisemmilla käyntinopeuksilla, joka helpottaa veneen hallintaa hitaassa vauhdissa.
Buster Magnum 2025 ja Yamaha F250: taloudellisin nopeusalue on 22–28 solmua. Tällöin kulutus pysyy noin litrassa / meripeninkulma. Huippunopeus nousee uudella moottorilla noin 47 solmuun.
Buster SuperMagnum 2025 ja Yamaha F350: taloudellisin nopeusalue Yamaha F350 -moottorilla on puolestaan 18–30 solmua, jolloin kulutus pysyy alle 1,2 litrassa / mpk. Huippunopeus on noin 52 solmua.
Nykyinen, vastikään uudistettu 7,2 metriä pitkä Buster Magnum edustaa mallisarjan viidettä sukupolvea. Vene on rekisteröity kahdeksalle hengelle. Busterin mallistoon Magnum on tullut jo vuonna 1990 ja se on kautta aikojen suosituin suuri avovene Pohjoismaissa.
Suurempi SuperMagnum on mallisarjassaan kolmannen sukupolven edustaja ja se on kuulunut Busterin mallistoon vuodesta 2013 alkaen. Kokonaispituudeltaan 7,4-metrinen SuperMagnum on rekisteröity kymmenelle hengelle.
Molemmissa moottoreissa on vakiona hydrauliohjaus, mutta lisävarusteena on saatavana täysin sähköinen DES-ohjaus (Digital Electric Steering). DES mahdollistaa myös Helm Master EX -ohjausjärjestelmän käyttöönoton. Yamahan Helm Masterilla venettä voi hallita hitaissa nopeuksissa joystickillä, se pysyy paikallaan SetPoint-toiminnolla ja pidemmillä siirtymillä matkantekoa helpottaa automaattiohjaus.
Helm Master -ohjaukseen voidaan integroida myös veneen muuttuvanopeuksinen Sleipner-keulapotkuri, jolloin yhdellä joystickilla ohjataan saumattomasti laiturimanöövereissa sekä keulapotkuria että perämoottoria.
Muihin uusien moottoreiden käytettävävyyttä parantaviin ominaisuuksiin kuuluvat TERE-pakojärjestelmä sekä TotalTilt-toimint. TERE-pakojärjestelmä (Thrust Enhancing Reverse Exhaust) pitää peruutettaessa pakokaasut pois potkurista. Tämän ansiosta veneen käsiteltävyys peruutettaessa on parempi. TotalTilt puolestaan mahdollistaa moottorin helpon ja nopean kippaamisen tai laskemisen alas yksinkertaisella trimminapin kaksoispainalluksella.