5.2.2018
Buster siirtyy komposiittiin veneiden turkkimateriaalina. Vuosimallin 2018 Buster-alumiiniveneissä turkki eli veneen sisäpohja on joko kulutuksen- ja kosteudenkestävää komposiittilevyä tai liukuestekuvioitua alumiinia.
”Tärkein syy materiaalin vaihtamiseen on asiakkailta saatu palaute. Busterit ostetaan kovaan käyttöön usein saariston yhteysveneeksi tai aktiivisille kalastajille, jolloin komposiitti on huoleton ja kestävä materiaali”, tuotekehitysjohtaja Anders Kurtén sanoo.
Ulkonäöltään komposiittilevyt eivät juurikaan eroa Buster-veneiden perinteisestä turkkimateriaalista, liukuestekuvioidusta vanerista. Komposiitin soveltuvuutta testattiin ensimmäisenä Buster S -mallissa, jossa sekä lisävarusteena saatavaan kalastusvarustukseen kuuluvat tasot että turkkilevyt on valmistettu komposiittimateriaalista.
Kaudella 2017 komposiitin käyttö laajeni suurimpiin Buster-malleihin kuusimetrisestä Buster XL:stä ylöspäin. Vuosimallin 2018 veneissä komposiittiturkki löytyy myös erittäin suosituista Buster M, L ja X-malleista.
Suuremmissa Buster-malleissa kuten uudessa Magnumissa ja SuperMagnumissa turkki on jatkossakin alumiinia, samoin XL Pro -mallissa. Kaudesta 2018 lähtien alumiiniturkki on saatavissa vaihtoehtona myös Buster Lx ja Buster XL -veneisiin, joissa on vakiona komposiittiturkki.
”Pienempiin veneisiin alumiiniturkkia ei ole saatavissa jatkossakaan, sillä komposiitti on jäykkä ja kestävä materiaali”, Kurtén sanoo.
Buster-alumiiniveneiden sisäpohjassa on käytetty yli 30 vuoden ajan säänkestävää, 12 mm paksua havuvaneria. Vanerilevyjen pinnoitteessa on liukastumista estävä karhea kuviointi. Valmiiksi leikattuja ja reunoiltaan vedenkestäviksi viimeisteltyjä pohjavanereita on saatavana jälleenmyyjiltä lähtien 1980-luvun suosikkimalleista Buster RS:stä ja Sun Busterista.