5.2.2018
Buster övergår från faner till komposit som båtarnas durkmaterial. I Buster-båtarna av årsmodell 2018 är durken eller båtens innerbotten antingen gjord i slitstark och fuktbeständig kompositskiva eller aluminium med halkskyddsmönster.
”Det viktigaste skälet till bytet av material är feedbacken vi fått från kunderna. Buster-båtarna införskaffas för hårt bruk och ofta som förbindelsebåt i skärgården eller för fiskare, och då är kompositen ett bekymmersfritt och slitstarkt material”, säger produktutvecklingschef Anders Kurtén.
Utseendemässigt skiljer sig inte kompositskivorna nästan alls från Butser-båtarnas traditionella durkmaterial, faneret med halkskyddsmönster på ytan. Man testade kompositens lämplighet på den första Buster S-modellen, där både fiskeutrustningens plattformer som fås som tillvalsutrustning och durkskivorna tillverkades i kompositmaterial.
Under säsongen 2017 utvidgades användningen av komposit till de största Buster-modellerna, från Buster XL på sex meter uppåt. I båtar av årsmodell 2018 finns kompositdurken även i de mycket populär Buster M, L och XL-modellerna.
I de större Buster-modellerna såsom nya Magnum och SuperMagnum är durken fortsättningsvis i aluminium, likaså i XL Pro-modellen. Från och med säsongen 2018 står aluminiumdurken att få som alternativ i Buster Lx och Buster XL-båtarna, som har kompositdurk som standard.
”Till de mindre båtarna får man inte aluminiumdurk i fortsättningen heller, ty komposit är styvt och hållbart”, säger Kurtén.
I Buster-aluminiumbåtarnas innerbotten har man under 30 år använt väderbeständig, 12 mm tjock barrträdsfaner. Fanerskivornas ytor har ett grovt mönster som halkskydd. Färdigt utskurna bottenfaner med kanter som behandlat vattenfasta finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med 1980-talets populära modeller Buster RS och Sun Buster.