28.2.2022
I år, 2022, firar Yamaha Center Stockholm 5-årsjubileum i sin butik i Haninge, som är Europas största Yamaha-anläggning. ”Tanken är att kunderna ska känna att de är på en båtmässa när de kliver in i vår butik. Vi har en komplett utställning med över 60 båtar som man kan gå runt och titta på”, säger Patrik de Vos som är en av ägarna till butiken. Patrik svarar vidare på våra frågor.
Har ni gjort några förändringar under året för att bli den bästa återförsäljaren?
”Vi är glada över priset och vi misstänker att vi är den butik som har sålt flest Buster-båtar i Sverige. Vi lyckades med det även om vi håller fast vid vår strategi, som inte går ut på att fokusera på kvantitet utan istället bygga vår kundstock och ta väl hand om våra kunder. Vi arbetar långsiktigt och tror att det är det som lönar sig över tid. Friska affärer helt enkelt!”
Vilka andra förändringar har ni gjort eller behövt göra på grund av Covid, eller andra anledningar?
”Covid har gjort att vi har fått begränsa antalet kunder i butiken, vi har jobbat på att hålla avstånd och det har blivit en hel del handsprit. Men vår butik är ju Europas största, så det dröjer innan det blir trångt här. Det största problemet som pandemin har fört med sig är att båtleverantörerna har svårt att få fram grejer.”
Vill du nämna lite kring er historia och bakgrund till företaget, varför det ligger där det ligger och fördelarna med området samt om det är något annat av intresse som du vill dela med dig av?
”Vi byggde ju till dessa lokaler för fem år sedan, för att få den storlek och rymd som det kräver att ha många båtar inomhus och möjlighet att kunna visa upp dem på bästa sätt. Vi tycker också att vi är strategiskt bra placerade med tydlig synlighet från väg 73, med närhet till Stockholm city men också skärgården kring Dalarö, Nynäs och Värmdö. Vi har också öppnat en filial i Danderyd och den har kommit igång riktigt bra under året som gick.”
Hur många anställda är ni?
”Vi är totalt 27 personer om vi räknar både Yamaha Center Stockholm och Danderyd.”
Vilka är era främsta styrkor? Och vilka fördelar ser du att ni har som återförsäljare, främst när det kommer till praktiska detaljer som hur ni jobbar och vilka tjänster ni erbjuder?
”Återigen tror jag att vår storlek är en enorm styrka, hit kan kunderna komma och provsitta upp till 60 olika båtar. Sedan ligger allt fokus på att ta hand om kunderna och möta deras behov och önskemål. Vi jobbar mycket med service och tillgänglighet.”
Vilka är de mest populära Buster-båtarna inom ert försäljningsområde och vilken typ av båtliv är vanligast i er närhet?
”I normala fall är det framför allt Buster XL men även Buster XXL, men under förra året var efterfrågan stor på allt. Det blev väldigt tydligt att kunderna tänkte semestra på hemmaplan och behövde en båt för att ta sig ut på sjön, vilken typ av båt verkade inte spela så stor roll.”
”Skärgårdslivet är stort här i Södertörn, många gillar kortare turer, att åka ut över dagen och bada.”
Vilken båt är din personliga favorit inom Busters modellprogram?
”Helt klart Buster Magnum. Den är robust och går bra i sjön, en kul båt att åka ut ett gäng i för att bada, sola och ta ett stopp på en krog någonstans.”
Hur ser du på framtiden och året som kommer, främst när det gäller försäljningen av Buster men du får även nämna annat?
”Som Europas största Yamaha Center måste vi hela tiden ha fokuset inställt på ”Kando”, vilket är vårt japanska ledord, alltså att alltid försöka överträffa kundens förväntningar.”
”Jag tror och känner att även 2022 blir ett jättebra år, vi har full tro på våra anläggningar och nu har vi också kommit igång i Danderyd på allvar. Så vi ska göra allt vi kan för att serva båtlivet i vår unika skärgård runt Stockholm. Sen är det jätteviktigt att kunderna beställer sin båt i god tid så vi hinner med alla önskemål som kan dyka upp.”