26.4.2016
Dagarna blir soligare och flyttfåglarna har börjat anlända, och då vill man så klart helst sätta båten i sjön så snabbt som möjligt. Men bäst är om du låter proffsen kontrollera båten och motorn före sjösättningen. Och om du vill gå igenom båten själv i stället, ger vi nedan tips på åtgärder som du absolut inte får försumma.
Kontrollera bottnets och skrovets allmänna tillstånd. Om du åker båt på havet, kontrollera antifoulingfärgen. Normalt klarar färgen av ett par båtsäsonger, men dess hållbarhet kan variera mycket beroende på hur mycket båten används och på vattenkvaliteten där båten ligger. Det lönar sig att stryka på det nya antifoulinglagret på våren, så att den inte hinner torka för mycket under vintern. Om du målat bottnen i god tid på vintern, ska du aktivera antifoulingsfärgens yta med exempelvis en lätt borstning med stålull innan du sätter båten i sjön.
Om båten har ett ekolod, kontrollera att givaren fungerar.
Rengör båten med rengöringsmedel som är avsedda för ändamålet. I Buster-sortimentet hittar du alla medel som du behöver för att rengöra aluminiumskrovet, glasfiberytorna, vindrutorna, kuddarna, stoppningarna och kapellet. Slutför rengöringen av skrovet med skyddsolja för aluminiumskrov. Mer information om Buster-produkterna för båtvård hittar du här.
Innan du spänner fast bottenproppen, kontrollera att den är hel och försluter öppningen helt. Det är viktigt att byta bottenproppen tillräckligt ofta.
Om du har en äldre båt, kontrollera durkarnas skick och låt byta ut dem vid behov.
Kontrollera att regnvattendränerings lock är i gott skick, dvs. att de är hela och utan sprickor, så att båten dräneras utan problem. Kontrollera att dräneringsöppningarna inte är tilltäppta med löv eller dylikt.
Kontrollera att båtens ljusmast och gångljus fungerar. Kontrollera att båtens lås fungerar, dvs. att du kan öppna och stänga dem utan problem.
Det är viktigt att kontrollera båtens styrning regelbundet: Kontrollera visuellt att styrkabeln är hel. Om styrningen känns mycket styv, kan det vara ett tecken på kabelskada. Då ska du genast kontakta en underhållsleverantör. Har du hydraulisk styrning, bör du kontrollera att nivån på hydraulvätskan ligger vid sträcket på behållaren.
Anlita alltid en auktoriserad underhållsleverantör för underhåll av utombordsmotorn i enlighet med underhållsprogrammet. Moderna motorer är mycket känsliga för förändringar i bränslet. Om du lämnade bränsle i bränsletanken på hösten utan att tillsätta förvaringsmedel i tanken, är det klokt att fylla tanken med bränsle så att bränsleblandningen är så färsk som möjligt. Kontrollera bränslefiltret regelbundet och byt ut det vid behov.
Tipsen gavs av Kimmo Lindberg hos Båtförsäljning Lindberg i Virkby.
Kimmos och de övriga Buster-återförsäljarnas kontaktinformation hittar du här.