Nyheter: En riktig klassiker: Buster Magnum 30 år

13.7.2020

En riktig klassiker: Buster Magnum 30 år

fjärde generationens Buster Magnum

Den nästan 30-åriga Buster Magnum är genom tiderna den framgångsrikaste och populäraste stora öppna aluminiumbåten i Norden. 

De nya över 7-meters Magnums är klart större båtar än sina äldre syskon. Skrovlängden har vuxit med 30 centimeter och den är 20 centimeter bredare än sin föregångare. Jämfört med den första modellversionen är skillnaden ännu mycket större. Den första generationens Magnum på drygt sex meter var 30 år sedan en stor båt enligt dåtida måttstock och de sjödugliga öppna båtarnas motor på 150 hästkrafter representerade en kraftfull effektklass.

Den fjärde generationens Buster Magnum är en 7,2 meter lång åtta personers öppen båt, vars största motoralternativ är 225 hästkrafters V6-Yamaha, med vilken man når en toppfart på 47 knop.  Den slanka, snygga F225 representerar Yamahas senaste generations marinteknik med 24 ventiler och DOHC har både EFI (elektronisk bränsleinsprutning) och VCT (variabla ventiltider), vilket bidrar till ren, jämn effekt, maximal bränsleeffektivitet och enkel start. 

Tidigare generationer av Magnum-båtar har sålts i över 5000 stycken. Den sjödugliga och fartfyllda modellen är speciellt populär på Norges och Sveriges öppna kuster mot Atlanten, där man ställer speciellt höga krav på båtarna.

Den grundligaste förnyelsen hittills upplevde man i början av 2000-talet, då Magnums största motoreffekt steg till 225 hästkrafter och skrovlängden närmade sig sju meter. Nästa steg togs då Bustern planerad för Yamaha F300-motorn, Buster Super Magnum år 2013 kom ut på marknaden.

Det de alla Magnum-båtarna har gemensamt är en utomordentlig körvänlighet, stabilitet också i stora hastigheter samt ett säkert och förutsägbart beteende.

Läs mer:

Dela