7.10.2016
Veneilykausi on kääntymässä loppupuolelle ja onkin aika huoltaa vene talvehtimiskuntoon. Tekemällä syystoimet oikein, varmistat, että vene talvehtii hyvin ja kausi on mukava taas keväällä aloittaa ilman talven tuomia yllätyksiä. Veneen sekä moottorin huolto- ja hoito-ohjeet kannattaa tarkistaa käyttöohjekirjoista, mutta tässä koostettuna yleisiä ohjeita Busterin syyshuoltoon. Vinkit antaa Marko Karilainen Karilainen Oy:stä Ähtäristä.
Tarkista veneen pohja ja runko. Mikäli veneessä on antifouling-maalaus, tarkista myös sen kunto. Mikäli siinä on puutteita, valmistaudu sen uusintaan keväällä. Antifouling-maalausta ei kannata uusia syksyllä, koska se saattaa kuivua liikaa talven aikana.
Jos veneessä on kaikuluotain, tarkista, että anturi on ehjä.
Sinkit eli uhrautuvat anodit löytyvät miltei jokaisesta veneestä. Anodin on tarkoitus syöpyä ja suojata syöpymiseltä veneen tärkeämpiä osia: vetolaitetta, runkoa, potkuria ja läpivientien metalliosia.
Mikäli veneessä on sinkkianodeita, tarkista niiden kunto ja vaihda ne tarvittaessa.
Puhdista vene siihen tarkoitetuilla puhdistusaineilla. Buster-valikoimasta löydät oikeat aineet niin alumiinirungon, lasikuitupintojen, tuulilasien, tyynyjen ja pehmusteiden kuin kuomunkin puhdistamiseen.
Viimeistele rungon puhdistus alumiinirungon hoitoöljyllä. Syyspesun jälkeen öljyn käyttö helpottaa kevätkunnostusta: levitä öljyä paksu kerros alumiinipinnoille ja pyyhi vasta keväällä. Lisätietoja Buster-hoitotuotteista löydät täältä.
Kuivaa tyynyt ja kuomu kunnolla puhdistuksen jälkeen ja jos mahdollista, siirrä ne kuivaan tilaan talven ajaksi. Jos jätät kuomun talveksi veneeseen, huomioi, ettei kuomu kestä lumikuormaa. Varmista myös, että tuuletus toimii, ettei kuomu pääse homehtumaan talven aikana.
Tarkista, että läpiviennit, kiinnityspultit, anturitelineet ja tiivistykset ovat varmasti kunnossa. Mikäli tiivisteet/tiivistysmassat vaikuttavat haurastuneilta tai kovettuneilta, ne on syytä uusia.
Irrota veneen pohjatulppa, jotta vesi pääsee pilssistä ulos. Tarkista, että pohjatulppa on ehjä ja hanki tarvittaessa uusi. Pohjatulppa kannattaa kiinnittää vaikkapa ohjauspyörään pieneen pussiin, josta se löytyy helposti keväällä ja sen varmasti muistaa keväällä laittaa takaisin paikoilleen.
Puhdista itsetyhjennyksen putkistot lehdistä ja roskista esim. vesiletkulla huuhtomalla. Jätä veneen keula hieman perää korkeammalle, jotta vesi valuu varmasti pois ja pilssi ja lattia pääsevät kuivumaan.
Tarkista, että itsetyhjennysaukkojen läpät ovat kunnossa, eli ehjät eivätkä ole halkeilleet, jotta itsetyhjennys toimii moitteettomasti.
Tarkista, että veneen valomasto ja kulkuvalot toimivat, korjaa/korjauta tarvittaessa. Tarkista, että veneen lukot toimivat: sekä aukeavat että menevät kiinni vaivatta. Tarkista, että sammutin on katsastettu, katsasta tai uusi sammutin tarvittaessa viimeistään keväällä ennen kauden alkua. Suomessa veneen sammutin on katsastettava vuosittain.
Lisätietoa veneen sammuttimen vaatimuksista Trafin sivuilta.
Tarkista veneen ohjaus säännöllisesti: tarkista, että ohjauskaapeli on ulkoisesti katsoen ehjä ja öljyä ohjauskaapeli tarvittaessa. Jos ohjaus tuntuu erityisen jäykältä, se voi viitata kaapelivikaan, ja silloin kannattaa ottaa välittömästi yhteyttä huoltoon.
Huollata perämoottori aina valtuutetussa huoltopisteessä huolto-ohjelman mukaisesti, jotta moottori huolletaan ammattimaisesti ja asianmukaisesti. Tällä myös varmistat, että takuu säilyy. Itse tehtävät huoltotoimenpiteet löydät perämoottorisi käyttöohjekirjasta.
Nykyaikaiset moottorit ovat erityisen herkkiä polttoaineen muutoksille. Tarkista polttoainesuodatin riittävän usein ja vaihda se tarvittaessa.
Lisää syksyllä polttoaineen stabilointiaine bensiinitankkiin ja aja vielä sen jälkeen, jotta lisäaine menee moottorille ja säilöö myös siellä olevan bensiinin. Stabilointiaine parantaa polttoaineen säilyvyyttä, mutta ei palauta jo vanhentuneen polttoaineen ominaisuuksia. Voit halutessasi käyttää myös pienkonebensiiniä, joka ei haihtuessaan muuta muotoaan, eikä hartsiudu ja on siksi hyväksi havaittu tähän tarkoitukseen.
Myös veneessä oleva erillinen polttoainesuodatin tulee tarkastaa ja vaihtaa tarvittaessa.
Vene on hyvä huoltaa syksyllä veneilykauden päätteeksi, koska usein veneet säilytetään talven ajan kylmässä, mikä aiheuttaa jäätymisriskin. Kun venepaketti on huollettu asianmukaisesti jo syksyllä ja moottorissa sekä perässä on uudet öljyt, jäätymisriskiltä vältytään. Moottori on säilytettävä pystysuorassa asennossa, jotta kaikki sisällä oleva vesi pääsee valumaan pois, eikä esim. pakoputkeen pääse sadevettä. Huomioi myös, että esimerkiksi potkuriakselillle kiertynyt siima voi rikkoa potkuriakselin tiivisteet tai O-renkaat ja tällöin on mahdollista, että vesi pääsee vaihteistokoteloon, jäätyy ja rikkoo koko kotelon.
Karilainen Oy:n ja muiden asiantuntevien Buster-jälleenmyyjien yhteystiedot löydät täältä.