16.12.2016
Buster S uusittiin kokonaan kaudelle 2017 ja samalle rungolle tehtiin kolme versiota eri tyyppisiin tarpeisiin. Mitä suunnittelussa tavoiteltiin, mitä haasteita kohdattiin ja miten uusi venemalli syntyi? Tästä kertoi Buster S -projektipäällikkönä toiminut Busterin tuotekehitysinsinööri Kalle Kanerva.
Tällaisen yleisveneen pitää toimia monenlaisessa käytössä ja suunnittelussa ja kehitystyössä ohjenuorana on koko ajan monikäyttöisyys. Buster S on suojaisille vesille suunniteltu ja pääkäyttäjäkuntaa ovat esimerkiksi lyhyehköjä matkoja ajavat mökkiläiset ja se soveltuu mainiosti myös kalastukseen ja huviajeluun.
Veneestä haluttiin ajanmukaisesti sadevesityhjenevä ja siitä tuli saada tilava ja entistäkin käytännöllisempi. Vaikka uusi Buster S on aiempaa 20 cm lyhyempi, tasaista, käyttökelpoista turkkitilaa on enemmän mm. siksi, että moottorikaivo on lyhyempi ja turkkipinta tasainen.
Veneen kuormaus vaikuttaa erittäin paljon veneen kulkuun etenkin näin pienessä veneessä. Jos kyydissä on useampi henkilö ja kaikki tavarat on kuormattu taakse, liukuunnousu voi olla hankalaa. Pituussuuntainen painopiste on eritäin ratkaiseva pienessä veneessä: jos painopiste on liian takana, venettä on vaikea saada liukuun ja se ”laukkaa” helposti.
”Vene kannattaakin aina kuormata mahdollisimman tasaisesti, jolloin se kulkee mahdollisimman hyvässä asennossa”, Kanerva muistuttaa.
Moottorisuositus asettaa omat haasteensa. Moni asiakas haluaa rekisteröintiä välttääkseen hankkia veneen 20 hv moottorilla ja on tärkeää, että vene todella toimii myös tällä pienimmällä suositellulla koneteholla.
Uuden Buster S:n nousee aiempaa versiota paremmin liukuun. Asetimme vaatimukseksi, että veneen tulee nousta liukuun 20 hv moottorilla, kun kaksi 75 kilon painoista henkilöä istuu takapenkillä – ja tässä myös onnistuttiin. Venettä testattiin kaikilla suositelluilla moottoreilla usealla eri potkurilla, jotta löydettiin parhaat mahdolliset yhdistelmät.
Uuden Buster S:n ajo-ominaisuudet ovat edeltäjäänsä paremmat. Syvempi V-pohja ei näin pienessä veneessä ole tarkoituksenmukainen, vaikka se isommassa aallokossa ajettaessa olisikin parempi. Veneen ominaisuudet ovat aina kompromissien summa ja on tärkeää huomioida ne asiat, jotka juuri kyseisessä venekokoluokassa ja -mallissa ovat tärkeitä.
”Turvallisuus ja vakavuus on pienissäkin veneissä kuitenkin aina ykkösasia, mutta hyvät ajo-ominaisuudet tuovat turvallisuuden lisäksi mukavuutta”, Kanerva toteaa.
Oikean potkurin valinta on tärkeää, sillä on suuri merkitys myös pienessä veneessä. Liian jyrkkkänousuisella potkurilla ei päästä kuormatulla veneellä oikealle kierroslukualueelle, jolloin paras mahdollinen suorituskyky jää saavuttamatta. Liian loivalla potkurilla ongelmaksi tulee se, että kierrokset kasvat liian suuriksi, jolloin moottorin kierrosluvunrajoitin rajoittaa käytettävää tehoa.
”Venettä hankkiessa kannattaa kertoa jälleenmyyjälle, millaisella kuormalla venettä yleensä käytetään, jolloin asiantunteva jälleenmyyjä osaa valita venepakettiin parhaiten sopivan potkurin”, Kanerva neuvoo.
Uuden Buster S -malliston suunnittelu aloitettiin keväällä 2015, jolloin Busterin venesuunnittelija ja muotoilija Kai Ilmanen suunnitteli ulkomuodon uudelle venemallille. Työ jatkui mekaniikkasuunnittelija Aleksi Juustin toimesta teknisten ratkaisujen suunnittelulla. Kesällä 2015 saatiin ensimmäiset kaksi eri pohjan V-kulmalla tehtyä prototyyppiä vesille ja päästiin kokeilemaan, miten suunniteltu runkomuoto toimii vesillä.
Ensimmäisten protoveneiden varustus oli pelkistetty: ainoastaan moottori ja ohjauspulpetti, mutta paino ja painojakauma pyrittiin jo tässä vaiheessa saamaan mahdollisimman todenmukaiseksi.
Ensimmäisissä testeissä keskityttiin lähinnä veneiden hydrodynaamisiin ja –staattisiin ominaisuuksiin. Oikean köliprofiilin avulla saavutettiin hyvä uppoumanopeuden suuntavakaus sekä sopivasti pitoa reippaampaan kaarreajoon.
Kun runkoon ja sen ominaisuuksiin oltiin tyytyväisiä, aloitettiin yksityiskohtaisempien teknisten ratkaisujen suunnittelu eli mm. komponenttien valinta ja lujuuslaskennat. Myös tehtaalla alettiin jo suunnitella veneen sarjatuotannon tarvitsemia työkaluja ja apuvälineitä.
Runkogeometrian varmistuttua valmistettiin runko, jolla voitiin suorittaa veneen sertifiointi: tässä vaiheessa mm. veneen painon ja kellukemateriaalin määrän täytyy olla tuotantoveneen mukaiset.
Runkojigi, eli rungon muotoa vastaava ”peti”, jonka päälle runko kasataan, ja muut kriittiset tuotannon työkalut saatiin valmiiksi alkuvuodesta 2016 ja tuolloin päästiin kokoamaan tehtaalla niin sanottua 0-sarjaa. Tämän testisarjan tarkoitus on viimeistellä vene jokaista yksityiskohtaa myöten ja saattaa se sarjatuotantokuntoon.
0-sarjan tuotantoprosessissa testataan myös uusien tuotantovälineiden toimivuus. Tuotekehityksen ja tuotannon välillä on koko ajan oltava hyvä keskusteluyhteys ja erityisen tärkeää ja tiivistä se on 0-sarjan tuotantoprosessin aikana.
”Projektiryhmässä on aina mukana sekä tuotekehityksen että tuotannon edustajia, jotta löydetään yhteistyössä parhaat ratkaisut, eikä tule yllätyksiä enää tuotantovaiheessa”, Kanerva kertoo.
”Tällaisen projektin haastavin vaihe on ilman muuta se, kun tuote viedään sarjatuotantoon. Jokaisen yksityiskohdan pitää olla sellainen, että työn sujuvuus voidaan taata. Oikea kasausjärjestys ja helposti paikoilleen menevät, riittävän yksinkertaiset ja hyvin suunnitellut osat ovat tärkeässä roolissa, kun kyse on sarjatuotantoveneestä”, Kanerva toteaa.
Jo ensimmäisten koeajoarvioiden perusteella näyttää siltä, että suunnittelijoiden määrittelemät tavoitteet on saavutettu. Pienestä koostaan huolimatta uusi S on käytännöllinen ja tilava mökkirannan monikäyttövene.
"Uusi runko on ajomukavuudeltaan selvä edistysaskel ja suoraviivainen tilaratkaisu maksimoi käytössä olevat sentit ja monikäyttöisyyden. Yksinkertaisuus on tässä tapauksessa edistystä – ja oikeastaan aika kaunistakin”, Venemestarin kokenut päätoimittaja Jan Sjölund kirjoittaa.
Lisätietoja veneestä: Buster S, S1 ja Scc