Ajankohtaista: Busterin suunnittelussa tavoitteena monipuolisuus ja helppokäyttöisyys

28.7.2016

Busterin suunnittelussa tavoitteena monipuolisuus ja helppokäyttöisyys

Buster-veneiden suunnittelussa kunnioitetaan brändin DNA:ta ja tehdään hallittuja uudistuksia käyttäjien toiveita kuunnellen. Venesuunnittelija Kai Ilmanen kertoo työstään ja Buster-veneiden suunnittelusta. 

Kehittelemme ja uudistamme Buster-mallistoa jatkuvasti. Suunnittelutyöni näkyy mm. tänä kesänä julkistetussa Buster S:ssä. Syksyllä julkistetaan lisää uutta ja tällä hetkellä ”piirustuspöydälläni” hahmotellaan jo tulevia malleja.

Venesuunnittelussa on tärkeää, että veneet toimivat mahdollisimman hyvin uusien moottorimallien kanssa. Busterille on myös tärkeää, että suunnittelu pysyy kehityksen mukana ja nykyveneilijöille pystytään tarjoamaan 2010-luvulle sopivia, nykyaikaisia veneitä.

Elektroniikkapuolella on kehitys jatkuvaa: paras esimerkki tästä on Busterin kehittämä Buster Q -järjestelmä. Oma navigointi- ja infotainment-järjestelmä auttaa oleellisesti suunnittelua, koska pulpetit ja ergonomia voidaan suunnitella nyt yhtenäisesti omalle järjestelmälle soveltuviksi.

Trendit: helppokäyttöisyys, suorituskyky ja integroitu elektroniikka

Venesuunnittelun keskeiset trendit ovat tällä hetkellä monikäyttöisyys, helppokäyttöisyys, suorituskyky ja elektroniikan integraatio. Materiaaleista alumiini kasvattaa suosiotaan edelleen. Asuttavat retkiveneet ovat menettäneet suosiotaan ja tällä hetkellä suosiossa ovat helppokäyttöiset ja nopeat yhteysveneet, jotka soveltuvat mainiosti myös huviajeluun ja yleiseen vapaa-ajanviettoon yhdessä perheen ja ystävien kanssa.

Uuden venemallin suunnittelu lähtee aina liikkeelle markkinoiden tarpeista ja asiakkaiden toiveista. Veneiden käyttäjiltä, venemyyjiltä ja maahantuojilta tuleva palaute on erittäin tärkeää ja se otetaan huomioon.

Suunnittelun aluksi pyritään kattavasti kuvaamaan vaatimukset ja hahmottamaan, mitä ne tarkoittavat uuden veneen mittoina ja konkreettisina ominaisuuksina. Vaatimusmäärittelyn pohjalta päätetään peruskonsepti, jossa lyödään lukkoon veneen perusmitat, konetehoalue ja maksimi henkilöluku. Näiden tietojen pohjalta aloitan venemallin perussuunnittelun ja muotoilun. Suunnittelun edetessä mitat ja detaljit tarkentuvat, kun veneestä tehdään tarkka 3D-malli.

Busterit suunnitellaan DNA:ta kunnioittaen ja hallitusti uudistaen

Busterilla, kuten jokaisella vahvalla venebrändillä on oma ”DNA”, jota kunnioitetaan suunnittelutyössä. Veneen brändin rakentaminen, kehittäminen, ylläpitäminen ja hallittu uudistaminen on suunnittelijan tärkein tehtävä. Siinä otetaan huomioon venemallin historia ja muotokieli, joita kunnioittamalla viedään uusien mallien suunnittelua eteenpäin.

Kyseessä on jatkuva kehitys, jonka nopeutta ohjaavat sekä uudistamistarpeet että tuotannossa olevien mallien elinikä.

Yksi Busterin tärkeimmistä arvoista ovat käytön ja ylläpitämisen helppous: Buster on veneilijälle huoleton valinta. Suunnittelun kulmakiviä ovat myös turvallisuus, merikelpoisuus ja hyvä jälleenmyyntiarvo.  Jokaisesta uudesta Busterista pyritään tekemään aiempia parempi, suorituskykyisempi, entistäkin turvallisempi ja helppokäyttöisempi.

Alumiiniveneiden verraton etu on nopea prototyyppi

Mikään ei edelleenkään korvaa lyijykynää suunnittelun alkuvaiheessa. Käsin piirretyt perspektiivikuvat ovat edelleen tärkeä osa konseptointia ja muotojen hakemista.

Varsinainen piirustuspöytä on kuitenkin tietokone: 3D-mallinnus on mullistanut venesuunnittelun ja tehnyt veneiden rakentamisesta tarkempaa ja tehokkaampaa. Tietokoneella voidaan simuloida rakenteiden käyttäytyminen erilaisissa olosuhteissa, jolloin varmistetaan jo veneen kestävyys ja turvallisuus.

Prototyyppien tarve on vähentynyt 3D-mallinnuksen tarkkuuden vuoksi. Luonnollisen kokoisella mallilla koko veneestä tai jostain sen osasta voidaan varmistaa esimerkiksi sisätilojen toimivuus. Alumiiniveneiden verraton etu on prototyypin rakentamisen nopeus. Parhaimmillaan voidaan päästä tietokoneen ruudulta valmiiseen ajettavaan prototyyppiin viikoissa, mikä ei ole mahdollista muilla rakennusmateriaaleilla.

Kai Ilmanen
venesuunnittelija ja muotoilija

 

Kai Ilmanen

  • Naval Architect, venesuunnittelija ja muotoilija
  • Työskennellyt yli 25 vuotta yrittäjänä ja venesuunnittelijana Suomessa ja Italiassa sekä lähes 20 vuotta venetarkastajana
  • Suunnittelu- ja muotoilutyötä lukuisille valmistajille, mm. Buster, Yamarin, Suvi, Terhi, Masmar, Sargo, Sailfish, Alucraft, Mobimar, Flipper ja Merima
  • Suurin suunniteltu alus 142 metriä pitkä hotellilaiva Sunborn Gibraltar, lisäksi jahteja kokoluokassa 25–65 m
  • CE-sertifioinneissa IMCI:n (International Marine Certification Institute) Suomen edustajana 12 vuotta
  • Venealan keskusliitto Finnboatin jäsen
Jaa