Ajankohtaista: Busterin äijäveneestä tuli kolmen vuosikymmenen suosikki

6.3.2015

Busterin äijäveneestä tuli kolmen vuosikymmenen suosikki

Vuoden 1990 venemarkkinoiden kuuma uutuus oli yli kuusimetrinen ja 150-hevosvoimaisella perämoottorilla varustettu Buster Magnum. Se oli 90-luvun alun mittapuulla harvinaisen tehokas urheiluvene, olihan myyntitilastojen kärjessä nelikymppisen perämoottorin voimin liikkuva Buster RS.

Isosta ja nopeasta avoveneestä tuli suomalaisten avoveneiden lippulaiva vuosikymmeniksi. Kun ensimmäisten prototyyppien koeajoista on kulunut yli 25 vuotta, on Magnumin eri versioita tehty yli 4000 kappaletta.

”Valmistusmäärä on huomattava pohjoismaisessa veneenrakennuksessa, sillä Buster Magnumeita on valmistettu enemmän kuin monen veneenrakentajan koko mallistoa”, Buster Boatsin tuotekehitysjohtaja Anders Kurtén sanoo.

Neljännesvuosisata myöhemmin alumiiniveneiden huippumalli on yhä Magnum, mutta viidennen sukupolven Buster Magnum M5 on varhaista edeltäjäänsä metrin pidempi ja perälautaan on pultattu 200 hevosvoimaa tehokkaampi, sähköisesti ohjattu moottori. Kun työntövoimaa antaa usein yli viisilitrainen V8, on vakiovarusteisiin kuuluva sähköhydraulinen ohjaustehostin välttämätön.

Tämän hetken Magnum-laivastoon kuuluu malliston huippuveneen Magnum M5:n lisäksi yhä klassikko Buster Magnum (100–225 hv), hienostunut Buster SuperMagnum (225–300 hv) sekä erityisesti työkäyttöön tarkoitettu alumiiniturkkinen keskipulpettivene Magnum Pro (150–250 hv).

Nelitahtisten tulo kasvatti venekokoa

Magnumin syntyvuosien jälkeen veneiden tuotekehityksessä alkoi mullistus, kun vanhoja kaksitahtikoneita ympäristöystävällisemmät, mutta painavammat nelitahtimoottorit tulivat markkinoille 1990-luvun kuluessa. Tuotannossa olevien mallien rakennetta piti muuttaa paremmin painaville koneille sopiviksi ja uudet mallit suunniteltiin alusta pitäen nelitahtimoottoreiden ehdoilla.

Toisen sukupolven Magnum kymmenen vuotta myöhemmin olikin selvästi suurempi vene ja moottoriteho nousi 225 hevosvoimaan – oltiin siis samoissa lukemissa, kuin nykyinen kolmannen sukupolven Buster Magnum.

Seuraava askel otettiin vuonna 2011, jolloin Buster julkisti ensimmäisen Pro-sarjan veneen. Magnum Pro varustettiin kokonaan alumiinisella keskipulpetilla ja alumiiniturkilla ja suurin koneteho nousi 250 hevosvoimaan. Vene on tarkoitettu erityisesti ympärivuotiseen ammattikäyttöön, jossa kolhuja kestävä pitkän toimintasäteen vene on tarpeen.

Kaikkien aikojen järein Buster

Magnum ei kuitenkaan riittänyt, sillä vielä isommista avoveneistä on kysyntää erityisesti Atlantin rannikolla.

”Vieläkin suurempaa konetehoa kaivattiin etenkin Ruotsissa ja Norjassa, joissa kelissä kuin kelissä toimiva Buster Magnum on erittäin tunnettu ja arvostettu vene”, Kurtén kertoo.

Vuonna 2013 syntyi Buster SuperMagnum. Entistä paksummasta alumiinista rakennettu runko perustui kiiteltyyn Buster Magnumin runkoon, mutta testien perusteella päädyttiin jättämään nousulistat pois. Suurimmaksi konetehoksi tuli 300 hevosvoimaa.

Vuoden 2015 uutuus on pitkien matkojen ja kovien kelien yhteysveneeksi suunniteltu Magnum M5. Viidettä Magnum-sukupolvea edustavan Magnum M5:n voi varustaa jopa 350 hevosvoiman perämoottorilla, jolla huippunopeus nousee yli 55 solmuun.

”Magnum M5 on kaikkien aikojen järein Buster. Vene on hyvin tasapainoinen, ajotuntuma on maksiminopeudessakin hallittu ja vakaa”, Anders Kurtén sanoo.

Nousulistaton runko perustuu edelleen Buster SuperMagnumissa koeteltuihin ratkaisuihin. Vene on erinomainen käsiteltävä myös nopeassa ajossa ja rajussa kelissä. Vakiovarustukseen kuuluvat kovaan keliin sopivat, X-Craft-joustojaloin varustetut istuimet.

Vaikka Magnumit ovat isoja ja nopeita veneitä, niillä pääsee etenemään pitkiä matkoja kohtuullisella polttoaineen kulutuksella. Esimerkiksi Magnum M5:llä voi matkata 30 solmun nopeutta kohtuullisella alle litran kulutuksella per merimaili. Toimintasäde on 250 litran polttoainesäiliöllä riittävän laaja.  

Buster Magnum M5 soveltuu saaristossa lähes ympärivuotiseen käyttöön. Matkustamo on suojattu järeällä alumiinipulpetilla, hyvin suojaavalla tuulilasilla ja sivuikkunoilla. Kuomun alle mahtuu kuusi henkeä matkatavaroineen.  

Norjan ja Ruotsin markkinoiden lisäksi Magnum M5:lla on kysyntää myös Suomen saaristossa, jossa iso alumiinivene on käytännöllisimmillään pitkien matkojen yhteysveneenä. Alumiiniturkki mahdollistaa esimerkiksi rakennustarvikkeiden huolettoman kuljetuksen ja täysalumiiniset pulpetit kestävät vuosikymmeniä.

 

Jaa