Alumiiniveneen hoito ja huolto
Puhdista vene huolella sekä sisältä että ulkopuolelta ennen talvisäilytystä. Anna veneen kuivua hyvin pesun jälkeen. Lika ja kosteus muodostavat hyvän kasvualustan homeelle.
Kun vene on nostettu vedestä avaa perätulppa, niin pilssiin jäänyt vesi valuu pois. Tarkasta ja puhdista samalla pilssipumpun imupää ja puhdista se mahdollisista roskista. Muista sulkea perätulppa ennen vesillelaskua.
Jos et voi säilyttää venettäsi lämmitetyssä tilassa, poista siitä kuomu, tekstiilit, työkalut, ankkurit ja muut varusteet, jotka voivat homehtua tai ruostua. Pese kiinnitysköydet makealla vedellä ennen säilytystä.
Peitä veneesi niin, että lunta ei pääse kertymään veneen sisälle. Huolehdi riittävästä tuuletuksesta. Peite tai sen kiinnitysköydet eivät saa suoraan koskettaa veneen pintaa, koska liikkuessaan ne hiertävät venettä. Älä käytä veneen kuomua talvipeitteenä. Huomioi myös veneeseen ja erityisesti laseihin kohdistuva lumikuorma, jotta vene ja sen osat eivät vaurioidu lumen painosta.
Säilytä vene aina perä hieman keulaa alempana ja tyhjennysläpiviennit avoinna, jotta sisään mahdollisesti kertynyt vesi pääsee pois.
Huolla tai huollata perämoottori valmistajan ohjeiden mukaan ennen talvisäilytystä.
Lataa akku täyteen ennen talvea ja puhdista ja irrota akun navat. Tyhjentynyt akku voi jäätyä ja rikkoontua talven aikana. Säilytä akku viileässä ja lataa se talven aikana 1–2 kertaa.
Suojaa sähköjärjestelmän liittimet ruiskuttamalla niihin ohut kerros suojaöljyä.
Käytä veneen sammutin huollossa, sillä venekäytössä oleva sammutin on tarkastettava ja huollettava vuosittain. Kymmenen vuotta vanhalle sammuttimelle on tehtävä perusteellisempi huolto tai se on korvattava uudella.
Vähimmäisvaatimus yli 25 kW:n perämoottorilla varustetussa veneessä on yksi 8A/68B-luokan sammutin, joka on tarkoitettu sekä kuitu- että nestepalojen sammuttamiseen.
Tarkista ja huolla venekäytössä oleva sammutin säännöllisesti. Noudata sammuttimen huollossa ja valinnassa vakuutusyhtiöiden ja paikallisten viranomaisten suosituksia ja määräyksiä.
Lataa akku, kiinnitä akunkengät ja suojaa puhdistetut akun navat suojaöljyllä. Tarkista ennen vesillelaskua sekä veneen että moottorin uhrautuvien suoja-anodien kunto. Uusi anodit viimeistään siinä vaiheessa kun kolmannes materiaalista on kadonnut. Mikäli venettä käytetään jatkuvasti makeassa vedessä käytä sinkin sijaan magnesiumanodeita.
Buster suosittelee, että kiinteällä tankilla varustetuissa veneissä käytetään enintään viisi tilavuusprosenttia etanolia sisältävä 98E5-bensiinilaatua.
Varmista polttoaineen soveltuvuus veneesi moottoriin aina moottorivalmistajalta.
Vuonna 2003 ja sen jälkeen valmistetuissa Yamaha-perämoottoreissa voi käyttää enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia sisältävää 95E10 -polttoainetta. Veneen polttoainejärjestelmässä on käytettävä vedenerotinta sekä polttoaineensuodatinta, jonka erottelukyky on 10 mikronia.
Kaksitahtisissa Yamaha-perämoottoreissa suositellaan käytettäväksi 98 E5 -polttoainetta.
Pitkän säilytyksen aikana bensiinistä haihtuu kevyitä yhdisteitä, jonka vuoksi moottorin käynnistäminen voi olla vaikeaa talven tankissa seisoneella polttoaineella. Tuoreen bensiinin tankkaaminen keväällä riittää yleensä estämään käynnistysongelmat. Viimeisessä ajossa ennen seisontaa veneeseen voi myös tankata pienmoottoribensiiniä, jonka ominaisuudet säilyvät paremmin talven aikana. Lisäaineiden käyttö polttoaineessa ei ole tarpeen, sillä huoltoasemilla myytävä bensiini sisältää jo tarvittavat lisäaineet.
Tarkempaa tietoa: Bensiiniopas